Het is een ambitieus project. Nokia vraagt enkele tientallen euro meer voor
een telefoon. Vervolgens mag de gebruiker een jaar lang gratis onbeperkt muziek
downloaden. Dus geen zorgen meer over de kosten van een album of nummer,
aldus Nokia.

Voor de klant mag het allemaal een stuk gemakkelijker zijn. Voor Nokia
is het nog niet zo eenvoudig. Mobiele operators en aangesloten
platenmaatschappijen zijn achterdochtig.

Onbeperkt muziek mogen downloaden is in potentie heel veel downloaden. De
klant betaalt daarvoor tientallen euro extra bij aankoop. Maar is dit genoeg
om alle kosten te dekken? Nokia zegt van wel. Het beweert zelfs dat het
concept zowel voor zichzelf als voor de platenmaatschappijen winst gaat
opleveren. Maar met een paar hele fanatieke muziekliefhebbers valt dat nog
te bezien.

Toch hoeft Nokia uit de hoek van de muzieklabels niet de meeste oppositie te
verwachten. Deze zijn al lang blij dat ze nog iets aan hun muziek verdienen.
Bovendien is Nokia’s muziekdienst een interessant initiatief naast Apple’s
iTunes, de dominante factor op het gebied van online downloads.
Platenmaatschappijen zouden graag wat meer concurrentie zien.

Operators hebben meer problemen met Nokia’s muziekdienst. Dat heeft
vooral te maken met de subsidie die zij verstrekken op telefoons om deze
betaalbaar te maken voor de consument.

Telefoons zijn in Nederland en andere Europese landen vaak gratis of flink in
prijs gereduceerd, mits de klant daarbij een duurder abonnement afsluit. De
prijs van de mobiel wordt verrekend in hat tarief dat de klant maandelijks
betaalt.

Nu Nokia de telefoons met Comes With Music extra duur maakt, moeten de
operators dus zwaarder gaan subsidiëren om de toestellen gratis te houden.
In Engeland heeft dit er al toe geleid dat de grote providers T-Mobile, O2,
Orange en Vodafone, de telefoons niet in hun winkels willen verkopen, meldt
de Britse zakenkrant Financial Times.

Het probleem is dat Comes With Music aanzet tot de aankoop van
Nokia-toestellen, terwijl het de operators extra geld en moeite kost. Dat
zet druk op de relatie tussen Nokia en de providers.

In Nederland lijken de operators niet zover te gaan als in Engeland. T-Mobile
en Vodafone hebben hier nog geen standpunt ingenomen, zo blijkt uit navraag
door Z24.

Bij KPN gaan ze de toestellen 'gewoon' verkopen. Het vermindert niet de
concurrentiepositie ten opzichte van de competitie, is de redenering. De
operator probeert de prijzen zo laag mogelijk te houden.

Wanneer Comes With Music precies naar Nederland komt, wil Nokia niet kwijt. De
verkoop start in Engeland half oktober.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl